Berättelser från skolans IT Avdelning

Det är en helt vanlig vardag på Tunnelbanan. Jag sitter i en fyra med ryggsäcken bakom mina ben och är på väg ut på en av mina vanliga fotografiska äventyr som är viktiga för att bryta upp monotonin av att vara utan arbete. Att gå ut och fotografera är en i sammanhanget nästan perfekt hobby – den kostar inget och ger mig incitament att se nya platser. Vid Farsta stiger en ung tjej ombord och sätter sig – enligt Stockholmstraditionen – på platsen snett framför mig. När hon sätter sig ner tappar hon sin dator som landar rakt på min stortå. Det är då insikten kommer att jag nog aldrig blir fri från dessa undermåliga Chromebooks.

Det är nästan ett år sedan jag jag slutade på mitt tidigare jobb och tre månader sedan jag slutade få lön efter att ha blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag var första ledets IT Support på ett campus för gymnasieskolor med drygt tvåtusen personer som kunde gå till mig när de behöver hjälp och just nu söker jag liknande jobb. Jag gillade både arbetsplatsen och arbetsuppgifterna; även på dåliga dagar. Men jag inser också att det finns saker jag vill att folk ska veta om jobbet, antingen för att det kan vara bra att veta om ens egna barn är i skolåldern, för att det är en rolig historia eller för att det är allmänbildande.

Det vanligaste felet är egentligen inte ett fel alls.
Är din Chromebook helt död. Du trycker på knappen och ingenting händer? Ingenting lyser. Ingenting händer när du kopplar in laddaren? Gör så här. Koppla in laddaren, tryck på Escape, On/Off och Refresh SAMTIDIGT. Håll in dessa knappar tills datorn återigen visar livstecken. Jag vet inte vad som orsakar felet men jag vet att en helt död Chromebook oftast är lättast att fixa då den här låsningen i nästan samtliga fall är problemet. Jag vill inte veta hur många datorer som skickats till verkstad i onödan på grund av det.

Trasig dator

Tala sanning; försäkringen gäller för nästan allting.
Ingen skola har datorer som inte är försäkrade. Dessa försäkringar gäller för nästan alla tänkbara orsaker och försäkringen kan täcka allt från reparationskostnaden till en ny enhet. Det är därför viktigt att du berättar exakt varför datorn försvunnit eller blivit trasig. Din historia kommer kontrolleras med förlustanmälan eller verkstadsrapporten och försäkringen kan nekas för att skadorna inte är identiska med historien.

IT Supporten har redan sett allt du kan tänka dig; tveka aldrig att fråga om hjälp.
Jag brukade insistera att få dela ut datorerna till nya klasser. Skälet var enkelt; dels ville jag att eleverna skulle få en bild av vem jag var och dels ville jag personligen kunna informera dem om att jag som en nörd som spenderat längre tid än de varit vid liv på Internet redan hade sett allt hemskt som finns där. Således, man ska aldrig vara rätt för att komma till mig och be om hjälp. Porrsurfning, konstiga filer, popups av tveksam karaktär, personer som påstår sig hackat en elev och spritt hemligheter; allt det såg jag åtminstone någon gång i månaden och jag lyfter inte på ögonbrynen för något av det. Hittills har ingen elev lyckats överraska mig.

Informationsväggen på arbetsplatsen.

Väskan som skolan tillhandahåller är nästan aldrig stötdämpande.
Skolorna kommer insistera på att datorn ska förvaras i sitt fodral. Det kan hjälpa mot lättare duggregn och kanske lite utspilld läsk men de är i det närmaste värdelösa om du råkar tappa datorn. Att ha en datorn i en ordentlig väska kommer alltid vara bättre för att skydda den.

Du kan inte använda en AI-Tjänst för att kontrollera om något är AI Genererat.
Maskinlärningsverktyg är knepiga. De vet inte om när de har fel och är därtill synnerligen självsäkra på att de har rätt. Det här är något jag verbalt försökt hamra in i lärare och rektorer som tror att ChatGPT kan känna igen en text som den genererat – det kan den inte och det kommer den aldrig kunna eftersom den torra tonen som genereras oftast är vad som eftersträvas i uppsatser – vad tror ni de maskingenererade texterna ursprung är?

En slarvig elev kommer aldrig få en helt ny dator.
Datorer är hårdvaluta. Vi har aldrig tillräckligt med lånedatorer och vi lär oss snabbt vilka våra stamkunder är. Självklart hjälper vi dem varje gång men om vi vet om att de är tillbaka om en månad med en trasig eller borttappad dator så kommer de inte få ut en nyare lånedator. Ibland har vi inget annat val – det som finns är gammalt och slitet – men som regel försöker vi alltid lämna ut lånedatorer som är inom generationerna som är i bruk. Men det är långt ifrån alltid möjligt. Att målsman ringer och undrar varför datorn är gammal kommer inte hjälpa.

En blandning av citat och händelser från mina tre år i yrket:

En annan skola i koncernen hade importerat sin Blocklist att gälla även våra skolor. Blocklisten var bisarr med tre sidor jag förstår att en skola vill blockera – resten var shoppingsidor för kläder, Netflix och HBO+. Blev alla elevers bästa vän efter att ha hävt detta.

Lärare: ”Finns det mer papper?”
Jag som tittar på de 350 sidor de skrivit ut: ”Inte nu längre.”

Elev har dator med trasigt tangentbord. Hans dator är full av DIF Stickers. Den enda ersättningsdator av samma modell jag har är full med AIK Stickers.

En av skolorna ogillade att deras elever glömde datorer och laddare hemma så ofta och att jag skrev ner hur ofta det var. Därför skrotar vi listan över hur ofta det var.

Elev klagar på att datorn laggar. Personen har 41 olika flikar uppe varav alla tre streamingtjänster (samt två piratstreamingsidor) och fyra olika mailboxar. Motsätter sig alla förslag på att ha färre flikar öppna.

Elev stoppar mig utanför och vill ha hjälp med dator och vill ha hjälp på plats. Visar sig vara hans lillebror från högstadiets dator som låst sig men läraren som ska hjälpa dem har tydligen aldrig tid. Fixar och återlämnar. Borde fakturera konkurrenten.

Felanmälan: Macbook Air spelar upp video i ultrarapid om man kopplar in HDMI via USB-C Adapter. Löses genom att starta om datorn; efter omstart spelas allting upp i normal hastighet.

Elev kommer in och klagar över att Shift inte fungerar och att hen därför inte kan logga in. Visar sig att Caps Lock var på.

Felorsak: Slutsats: Enheten är vätskeskadat. Kostnadsförslag: Reservdel: 9436 SEK Frakt: 260 SEK Arbetstid: 995 SEK Totalt: 10691 SEK

Eleverna undrar varför jag inte vill att de själva felsöker skrivaren eller fyller på papper. Idag har vi en skrivare som behöver service eftersom någon fyllde på papper utan att ta ut pappret ur förpackningen. Förpackningspappret har låst hela mekanismen.

Ärende inskickat 2023-09-06 2023-09-15 Hej! Vi inväntar en reservdel. Pris 2000 kr ink arbete. […] 2023-09-22 ETA 28 sep […] 2023-10-17 ETA 15 dec […] 2024-01-09 ETA 6 feb

Löfte om gratis fd lärardatorer skapade en kö som översteg antalet tillgängliga datorer. Till och med Macdatorerna jag haft problem med gick iväg utan problem om än sist av alla.

Lärare kommer tillbaka med en av datorerna; tycker den ska skrotas. Visar sig att han försökt ladda den med USB-C vilket sällan går med äldre datorer. Laddar med korrekt kabel; datorn fungerar fint. Läraren vill därefter ha tillbaka datorn.


Är hemma och sjuk. Detta stoppar mig inte från att logga in och kasta ut chefen – som hade sin sista dag i Fredags – ur vår Teamschatt.

Målsman kräver att stulen elevdator skall ersättas på försäkring och visar upp polisanmälan. Med polisanmälan som grund nekar serviceenheten försäkringsärende med motivering att datorn var oövervakad på restaurang under tiden eleven beställde vilket stod tydligt i polisanmälan.

Några elever kallade mig för en NPC i morse. Jag har således välkomnat alla elever som behöver hjälp med ”Tryck 1 för hjälp med lösenord” i en monoton röst. Man måste underhålla sig själv på jobbet trots allt och jag kommer missa första april.

”Sluta dansa för den kinesiska staten!”
– Jag varje gång jag ser elever spela in Tik Toks.

När jag började i yrket var det på en av de tre skolor jag till slut hade hand om. När jag slutade fick jag se ”mina” ettor ta studenten och det mer än något annat fick mig faktiskt att uppskatta att jobba i skolan. Det var fantastiskt att följa dem under den tiden och roande när de på falska premisser bjöd upp mig till ett klassrum för att fixa något bara för att sedan berätta sina egna anekdoter av våra interaktioner; varav ingen ska återberättas här.

Kommentera