Jag har gått igenom den stora ansträngningen att hitta någonting jag vill skiljas ifrån; antingen för att jag behöver pengar eller vill finansiera ett nytt köp – eller bara för att jag inser att det inte används och inte kommer användas. Detaljerade bilder på varan är tagna, priset är satt, annonser är postade på Facebook Marketplace (förutom den där gruppen som inbillar sig att folk ska swisha dem 30 kr för medlemskap; nej jag skämtar inte) och Blocket. Det är nu du dyker upp. Du spanar efter något att spendera dina surt förvärvade slantar på och tycker det jag vill sälja är alla tiders!
Jag har dock dåliga nyheter. Jag tycker inte speciellt bra om dig och det har inget med hur du är som person . Vissa kategorier av varor har tendensen att locka en stor andel av den sortens människor du absolut inte vill behöva hantera; Bilar på Blocket och Mobiltelefoner på Facebook verkar vara magneter för många av nedanstående och gör att man ibland hellre ger bort sakerna till myrorna än genomför en process som bara lämnar en med en vibrerande telefon och en vilja för det hela att ta slut. Rent statistiskt är du någon av nedanstående personer.
Således; utan vidare presenterar jag här de personlighetstyper som otvivelaktigt kommer att kontakta dig för att köpa det du har ute på annons:
Den frånvarande: Deras enda interaktion med mitt liv är att fråga om varan är kvar; antingen automatiskt via Facebooks app eller genom att faktiskt skicka ett PM om saken. När du gett svaret hör de aldrig av sig igen även om jag skulle svara att varan är gratis. Har en släkting som slutar höra av sig strax precis innan du tror det är dags att avtala pris och plats.
Bedragaren: Finns i tusental och med lika många olika metoder. Alltifrån att pengarna ska levereras kontant med bud till att försöka överlista Blocketpaket; deras främsta mål är att försöka få något gratis eller något de kan sälja. Känns igen på att de oftast inte vet exakt vad som de försöker köpa för de har skickat exakt samma brev till hundra olika personer.
Velaren: Personen vill kanske ha varan – tror dem – men de vet inte om han vill ha den för just det priset. Kan aldrig bestämma sig. Inte ens att erbjuda lite incitament som lite billigare pris eller fri frakt hjälper. Det kan vara ett försök till förhandlingstaktik men oftast inte då man kan gå med på eventuella motkrav och de har ändå inte bestämt sig. Återkommer oftast flera veckor senare med beslutet att köpa varan då du redan sålt den. Skulle den mot all förmodan finnas kvar kommer velandet att återupptas från deras sida.
Sista-Priset-Polaren: Om jag skulle sälja något för en krona så kan jag ge mig fan på att min inbox skulle fyllas av de här personerna som frågar vad mitt sista pris är. Det här är människor som vill pruta men tycker att jag som säljare skall göra det åt dem. Det verkar finnas ungefär hundra av dem oavsett vad man säljer och deras bemötande från mig är alltid att sista pris är tusen kronor över utsatt pris; oavsett om jag säljer något för 49 kr eller 4900 kr. Kallar dig nästan alltid ”polarn” eller ”kompis”. Nära besläktad med Skambudaren.
Skambudaren: Nära släkt med Sista Priset Polaren men den här personen har ett pris i åtanke och priset är oftast hälften av utsatt pris. Att det ibland inte finns prutmån eller att jag förväntar mig goda argument för att sänka priset verkar inte föresväva dem. Det finns på tok för många av dem och man får lätt bilden att de ägnar sin tid åt att köpa saker på Internet för att sedan försöka sälja dem vidare dyrare till andra personer. Kan ibland bli arg när du vägrar sälja till dem och är därför främsta skälet till att aldrig ha ett telefonnummer i din annons. Har en otrolig förmåga att dyka upp i enorma antal om du ska försöka sälja en telefon på FB Marketplace.
Sista-Minuten-Skummisen: Kommer ibland som en del av Skambudaren men allt som oftast prutar de rimligt eller godkänner att köpa för utsatt pris. De har dock alltid något försök i sista minuten att betala mindre. Detta kan vara alltifrån rent kriminella metoder som att avsiktligen försöka lämna över en hundralapp för lite (och skämta bort det när man påpekar det) till att ”inte ha tillräckligt med pengar på kontot för Swish”. Detta sker alltid när man möter dem fysiskt. Risken är liten att de springer iväg med dina saker men överlämna inte varan tills du fått betalt och ge aldrig med dig för deras metoder. De kommer allt som oftast genomföra affären ändå.
Analfabeten: Har inte läst annonsen och tycker det är mycket enklare om de bara frågar dig om precis allt. Trots att det står exakt vad som säljs vill de veta vad det är, de vill ha mer bilder, de vill veta om du kan skicka eller andra frågor. När de väl fått varan är de missnöjda och vill ha pengarna tillbaka eller åtminstone en rejäl rabatt. Mitt främsta minne av den här typen var när en person skriftligen sade att han skulle ”komma på besök och kräva tillbaka pengarna” för att han köpt något som uttryckligen var trasigt. Personen ifråga avråddes dock när han fick informerades att han precis erkänt förberedelse till rån.
Däcksparkaren: Känns oftast igen av personer som säljer bilar men de existerar inom nästan alla former av försäljning. Dessa personer letar efter någonting att klaga på och blir djupt besvikna om de inte hittar något. Ibland är detta en taktik för att få ner priset men alltför ofta verkar det som att de snarare förväntar sig att något är fel och agerar därefter. Dessa personer löper också störst risk att höra av sig om de mest triviala saker när affären är slutförd vilket tacksamt nog är sällan; de verkar mest intresserade att titta och klaga. Ge dem under inga omständigheter dina kontaktuppgifter eller adress; genomför affären och fly.
Brevvännen: Allt som oftast en riktigt trevlig person vilket gör det värre när du inser att du fastnat i en lång diskussion om det ena eller det andra men där det inte verkar gå att föra affären framåt. Alla försök antingen ignoreras eller avfärdas med ”fler frågor” eller ”behöver bestämma sig”. Ja, du pratar väldigt gärna er gemensamma hobby men vore det inte trevligare att bara få affären genomförd. Ej att förväxla med Den perfekte som ofta utbyter artigt prat men aldrig på bekostnad av affären.
Den perfekte: Den perfekte dyker sällan upp men ibland finns personen där för att påminna om hur effektivt det kan vara att sälja saker online. Det blir ofta en affär där priset prutats kanske 10% (jag brukar ge mindre rabatt på snabba affärer) och eventuella frågor avklaras snabbt. Ibland begär de extra bilder eller specifik information men aldrig något orimligt. Affären genomförs sedan effektivt från båda parter ofta inom en timme eller två. Ibland skriver de bara att de köper varpå de antingen anländer på utsatt tid eller swishar pengarna så man får traska ner till Posten och skicka sakerna direkt. Oftast ett sant nöje att göra affärer med.
(Detta är inte fiktion. Detta är baserat på alltför många försök att sälja saker på flera olika platser på Internet. Jag har personligen stött på var och en av dessa flera olika gånger och jag har bara en sak att säga: Du är inte den personligheten du tror att du är.)