Öppet brev till Telia, Comhem och Telenor

Kära Telia, Comhem och Telenor

Era säljare har ringt från nästan identiska 075 nummer nästan konstant i nästan en månad nu. Som arbetssökande måste jag svara på varje samtal i händelse att någon nappar på mina ansökningar och varje gång har det varit era käcka säljare som ställt exakt samma frågor. De ställer frågor om vem jag är. De ställer frågor om mitt bredband. De frågar om jag vet hur mycket jag betalar – vilket jag gör; som person med begränsade ekonomiska resurser vet jag exakt hur mycket jag betalar.

Jag svarar alltid undvikande på frågorna eller väljer att säga ”ingen kommentar”. Jag har inget intresse att delge er sådan information. Det enda jag säger är att jag har Bahnhof och att jag är nöjd med det och avslutar med att be dem att inte ringa igen samt önskar dem en trevlig dag. Säljarna gör bara sitt jobb; ingen mening att vara otrevlig mot dem.

13.19 så hade jag det senaste samtalet. 16:27 ringde nästa vilket jag som tur missade. Men jag vet exakt vad för samtal det är som jag missade. Ytterligare ett på förhand misslyckat försök att få mig att byta Internetoperatör för jag har inget intresse att byta till Comhem, Telia eller Telenor. Så låt mig nu en gång för alla och inför allas åsyn berätta varför jag inte har något intresse att ha någon av er som min Internetoperatör och varför det är slöseri med allas tid att ni ringer mig.

Vi kan börja med Comhem. Ni är så rädda för konkurrens att ni drar in undermåligt bredband hos bostadsrättsföreningar och inte tillåter dem att byta under andra förutsättningar än att man byter ut hela systemet. Eller det är i alla fall vad ni påstod då jag bodde i ett sådant hus och försökte lura i styrelsen att tekniken helt enkelt inte tillät en annan ISP. Oavsett hur mycket man betalade för Internet i det huset så fick man samma hastighet. Varför i helvete skulle jag vilja ha en ISP som inte ens vågar konkurrera med andra?

Vi kan fortsätta med Telenor. Era säljare ringer oftast och tenderar att vara förvånansvärt otrevliga. De avbryter, de lyssnar inte på vad jag säger utan verkar anse sig ha en chans så länge samtalet pågår. Ge dem beröm och påökt för deras arbetsmoral för gudarna ska veta att de förtjänar det med tanke på hur hängivna de är. Men de är också er kanonmat. Jag har tränat mig att inte vara otrevlig mot säljare för jag är empatisk nog att kunna sätta mig in i hur helvetiskt jobbet måste vara. Men varumärken som irriterar mig ofta är inte varumärken jag stödjer genom att ge pengar varje månad. Så där ryker ni.

Så vad har Telia gjort för att ha samma status som avloppsvatten i mina ögon? Telia lämnar ut sina kunders personuppgifter till vad som i bästa fall kan beskrivas som en rättsvidrig kartell som omintetgjort rättssäkerheten och i värsta fall direkt brottslig verksamhet. Detta är de inte ensamma om, Telenor och Comhem gör samma sak men Telia verkar vara så pass medgörliga att de står för majoriteten av alla utlämningar av personuppgifter. Av de drygt 40 000 uppgifter som lämnades ut 2020 så lämnade Telia ut mer än 30 000 av dessa. Det är en proportion som inte återfinns hos andra leverantörer och jag kan inte annat än anta att Telia antingen lämnar ut mer än de måste eller är snabbare eller effektivare att lämna ut uppgifter. Detta är ett vidrigt förfarande som lämnar deras betalande kunder öppna för att bli utpressade av skrupelfria advokatfirmor som har som affärsidé att skicka massor av utpressningsbrev.

Telia, Telenor och ComHem kommer säga att de inte har ett val. De kommer säga att IPRED och Datalagringsdirektivet (vars svenska implementering föll i EU Domstolen) tvingar dem att lämna ut uppgifterna. Jag säger att de är fega kräk. Njord Lawfirm och motsvarande ljusskygga element vill inte hamna i rampljuset. De vill inte att deras taktik diskuteras öppet i debattprogram och är föremål för frågor till ministrar. De vill inte att domstolens uppenbara jävighet i sådana här mål diskuteras.

Så jag har en plan. Timad och klar in i minsta detalj. Vägra. Få med er resten av branschen – häng ut dem som vägrar. Om ni tre gick samman och sade ”nej” så skulle det göra mycket för att skapa tvekan. Visst, Media har inte varit överdrivet sugna att diskutera frågan men ni har egna kanaler för att nå ut till både era kunder och allmänheten. Protestera hos ministrar och riksdag. Ni betalar skatt och kan givetvis lobba för er sak. Uppmuntra era kunder att polisanmäla eventuella utpressningsbrev och skriv guider om vad anmälan bör innehålla för att underlätta Polisens arbete.

Jag tror inte att det hjälper att polisanmäla sådana brev men jag tror symboliken i om samtliga 30 000 fall där uppgifter lämnades ut av Telia polisanmäldes så skulle Polisen vara tvungna att ta ställning till huruvida agerandet är lagligt och rättssäkert. Det skulle räcka med att ett fåtal av dem var felaktiga för att hela systemet skulle falla och jag är övertygad om att det är fler än ”ett fåtal”. Det skulle absolut tas upp i statistiken och vilken Justitieminister vill stå och förklara att deras egna lagar är anledningen till att advokatfirmor kan ägna sig åt utpressning och bedrägeri?

Anledningen till att de inte gör detta är för att de är fega kräk. De vill inte ta ansvar för vad de har gjort; antagligen för att de tror att det kommer leda till minskat förtroende och färre kunder. Och det har de säkert rätt i. Ett bolags förtroende i en hård bransch är värdefullt och bör förvaltas. Men det förtroendet måste också förtjänas, inte byggas på en lögn.

Så ni är välkomna att ringa mig när ni inte längre lämnar ut uppgifter om era kunder. Jag lovar att åtminstone lyssna på ert erbjudande. Ni vet uppenbarligen hur ni får tag på mig.

Mvh
Jonathan

Kommentera